ekonomiczne skutki kontaktu ze Sztuką

spotkałem wczoraj licznych Dawnych (i niekiedy Aktualnych) Znajomych. rozmawiano – a jakże – o Sztuce (też). a w tym: o Rankingu („Rz”).

Mirosław Bałka (ur. w 1958 r.) Rzeźbiarz, autor instalacji, akcji i filmów, od lat znany zachodnim krytykom i kolekcjonerom. (…) W 2009 r. w znanej londyńskiej galerii Tate Modern wystawiona była gigantyczna (wysokość 13 m, szerokość 30 m) instalacja „How It Is” – kontener pokryty od wewnątrz czarnym aksamitem. Obejrzało ją około trzech milionów osób. Ekspozycja została uznana przez krytyków za najlepszą spośród pokazanych w tym prestiżowym miejscu.
Artyści z ugruntowaną pozycją

artysta znany zachodnim krytykom.




(w niektorych recenzjach też – pod Lepszym Nagłówkiem: „Który artysta polski wart jest najwięcej?
wart: znaczy – Kasy.

    iwbijseBaraniedogłowyjakiesąteKryterja…

Państwo kupią kontener, dobra inwestycja. numer jeden w europie („…twórca trudny w odbiorze, ale wystawiający w najbardziej presti…”)
kontener trudny w odbiorze do domu – ale: co tam…
dla Sztuki (+ inwestycji oczywi.)

tak, muszę kiedyś napisać (znów) o igorze w galerii „re-repassage” – jak zbudował z bali Klatkę, na środku galerii – no, nie kontener z suknem, bo była bieda jednak – i się tam zamknął na 3 (?) może więcej, dni. w 1981.
też sztuka (podobno, bo mnie się), ale nieznana zachodnim krytykom
sztu Ka.
(i mocz oraz Kał zbierał do pojemnika odpowiadm od razu…)

i dałbym zdjecia; ale – po co? skoro artysta nieznany…
no to: zoo, spektakl pre-punkowy (albo post-modernistyczny, bo mnie się myli; też z 1981.
i igor, jak żywy.

nowe pomniki?
tak: króla Ubu (= najsłynniejszy polski Król!) – oraz pomnik Nieznanego artysty.
(co najmniej) 999 świetlnych zniczy na krakowskim przedmieściu.

choć nie: igor był (jest?) amerykano-ukraińcem. ślązak znaczy.
nie należy się.
rzeczpospolitej.

u-Aktualnienie (2016-17):
Igor: Ihor Ciszkiewicz lub tam, później.
mr m.

10 myśli na temat “ekonomiczne skutki kontaktu ze Sztuką

  1. Jak najbardziej – rozwiązuje problem mieszkaniowy, a najlepiej dla uchodźców bo nie powiedzą za granicą, że nie dbamy. Rzucimy im w oczy aksamitem.

  2. Witold Popiel
    (facebook)
    Jakoś nie możemy dostosować się do trudnej sytuacji. Mijają lata, a my ciągle odnosimy się do przeszłości. Wszystko skończyło się w XIX wieku. To co potem trudno pojąć. Sławny kwadrat, a właściwie dwa, Malewicza, no i te liczne „idiotyzmy” z pogranicza sztuki, wygłupu, prowokacji, itp. nie ułatwiają akceptacji tzw. sztuki. Ludziom trudno jest pojąć dlaczego zwykły przedmiot (nic nie wart) wystawiony w „renomowanej” galerii nabiera szczególnego znaczenia i wartości. Trzeba się pogodzić, że sztuka stałą się zjawiskiem społecznym (przestała być zjawiskiem elitarnym), a twórcy nie muszą znać podstaw malarstwa, czy rysunku. Właściwie nic nie muszą umieć. Podobnie jest w teatrze, filmie, czy muzyce. A ponieważ nie ma u nas klasy średniej, która jednak stymulowała rynek „tradycyjny”, konserwatywny trzeba przygotować się na większą ilość kontenerów.

    1. „Trocki był nie tylko wizjonerem politycznym – jego projekty porewolucyjnego, bezklasowego społeczeństwa przyszłości obejmowały również sztukę. Jego zdaniem, w komunizmie sztuka (podobnie jak i państwo) ulegnie zanikowi w tym sensie, że nie będzie już zawodowych malarzy czy muzyków – wszyscy ludzię będą ją uprawiać, a „przeciętna istota ludzka dorośnie wyżyn Arystotelesa, Goethego i Marksa.”
      (Bertrand M. Patenaube)
      No i mamy kontener (d. pisuar).

    1. ale to Jajo jest sześcianem (że zacytuję Ślązaka tuwima; Przebłyski genialności, Cyrulik Warszawski 1932.)
      no, prawie.

Możliwość komentowania jest wyłączona.