The media environment that Luther had shown himself so adept at managing had much in common with today’s online ecosystem of blogs, social networks and discussion threads. It was a decentralised system whose participants took care of distribution, deciding collectively which messages to amplify through sharing and recommendation. Modern media theorists refer to participants in such systems as a “networked public”, rather than an “audience”…
Social media in the 16th Century: How Luther went viral
…………………
(a w Obrazku)
„Passional Christi und Antichristi” (1521) Łukasza Cranacha Starszego – druk-pamflet, który, w wydaniu z NRD (sic!) kiedyś kupiłem; i spore wrażenie…
do dziś.
O! po angielsku, byliście w AK?
nie.
(nigdzie zasadniczo nie byłem. no, w Zuhah ale krotko.)
zgrabnie ale czy prawdziwie? (=z tym przykładaniem współczesnych pojęć do opisu dawnych procesów…)
tak, to problem (wielokrotnie już). że takie analogie = Zwodne…
ale:
coś w tym jest — (wtedy świeży) wynalazek druku wlaśnie dał szansę Pamflecistom & Co.; dziś (prawie, w tamtej, historycznej skali świeży) „wynalazek” internetu — dał…