Albumy „Klubu Muzyki Nowej Remont” znajdują się dziś w kolekcjach najważniejszych galerii sztuki nowoczesnej, zestawiane z fonograficznymi przedsięwzięciami Cage’a, Warhola, Dubuffeta. Każda z winylowych płyt ukazała się w nakładzie 1000 sztuk, w ręcznie wykonanych oprawach autorstwa całej plejady wybitnych artystów. Przygotowanie każdej z tych opraw było samo w sobie bezprecedensowym procesem. Okładka „Jubileuszowej Orkiestry Helmuta Nadolskiego”, według projektu Andrzeja Szewczyka, została wyklejona wiórkami czerwonych kredek. W realizacji innych projektów korzystano m.in. z obrusów i siatek na ryby. W nagraniu utworu Mitana „Ptaki” wzięło udział 40 papug wypożyczonych na trzydniową sesję ze sklepu zoologicznego.
Ta kolektywna praca w aurze happeningu doskonale oddaje ekspresję środowiska skupionego wokół klubu Remont, który jako przestrzeń galeryjna, warsztatowa i koncertowa był bodaj najważniejszym punktem polskiej kultury alternatywnej drugiej połowy lat 70. Na gruncie muzycznym stanowił zaplecze awangardy, off jazzu i pierwszych emanacji punk rocka. Wstępem do zapoznania się z jego potencjałem może być książka Mirka Makowskiego „Obok”, wydana w 2012 roku przez Manufakturę Legenda, albo materiały zgromadzone na stronie Andrzeja Mitana, poety i performera, który był jednym z wiodących aktywistów Remontu w jego najlepszych latach.

INTUICJONIŚCI – PIERWSZE 15 LAT POLSKIEGO OFF JAZZU
Rafał Księżyk

6 odpowiedzi na “ha.”

Możliwość komentowania została wyłączona.