(…) the communal apartments crammed with recent migrants from the countryside; the fancy shops selling sturgeon and czarist antiques to the Soviet elite and the endless flow of visiting progressives from the West; the just-completed marvel of Soviet engineering that brought the five seas to Moscow, the Moscow-Volga Canal (whose opening celebration coincided with the arrest, persecution, and execution of the overseers of its construction)
(…)
He reproduces the inventory of luxuries from the apartment of Genrikh Yagoda, the head of the NKVD (1,229 bottles of wine “mainly imported … from the 1897, 1900 and 1902 vintages,” 43 astrakhan pelts, 3,915 pornographic photos and films, 11,075 imported cigarettes, “including Egyptian and Turkish” ones), compiled by his former henchmen when the Terror turned against him. Schlögel details the gala concert at the Bolshoi Theatre that the NKVD threw for itself and its predecessor organization, the Cheka, in December 1937, on its 20th anniversary—a celebration presided over by Yagoda’s successor, Nikolai Yezhov, who in just under three years would himself be shot by the very organization he was lauding.„Moscow Under Terror”
Benjamin Schwarz
…………………….
a Obrazek?
- Yuri Pimenov’s The New Moscow captured the city in 1937.
(Estate of Georgy Ivanovich Pimenov/Rao, Moscow/Vaga, NY/Bridgeman Art Library)
prawda, jakie Ładne Miasto?
prawie jak nasze, dziś…
…………………….
Were he to live anywhere else, Schlogel would pick Łódź in Poland, „one of the great and tragic metropolises of Central Europe, in whose comeback as a cultural centre I firmly believe (like Detroit in the US)”. His favourite pastimes are „strolling through cities and landscapes. Personally and professionally, I do what Walter Benjamin called flânerie.”
…………………….
gdyż, jak pisze – znaczy pisał – wspomniany wyżej Walter Benjamin:
Prawdziwy obraz przeszłości umyka obok. (…) Historia jest przedmiotem konstrukcji, dla której właściwym miejscem nie jest czas pusty, homogeniczny, ale wypełniony przez teraźniejszość. (…)
Rewolucja Francuska widziała siebie jako powracający Rzym. Przywoływała dawny Rzym dokładnie tak, jak moda przywołuje dawne ubiory. Moda ma zmysł odnajdowania tego, co aktualne, choćby tkwiło gdzieś w gęstwinie zaprzeszłości.„O pojęciu historii”
(publ. 1942)
…………………….
ps.
wydanie PL:
Wydawnictwo Poznańskie, Oficyna Naukowa; z koszmarnie tutejszą okładką niestety…
Jak o Rosji to musi być źle. O Ameryce będzie dobrze w następnej ksiażce o tym jak Japończycy – obywatele USA – sami się internowali i odddawali mienie dobremu rządowi.
„Prawdziwy obraz przeszłości umyka obok”
w (19)37 to w rosji nie byłem; ale już w 1974 to wpadłem na chwilę (2 tyg.) — i nie zostałem. jednak.
nie wiem, co bym zrobił (= w 1974) gdybym wpadł do ameryki na chwilę; ale jakoś nikt mi nie proponował…
„O pojęciu historii”
(również tego samego)
Pan nie, a taki Dzierżyński został. Kwestia gustu.
i tu ma Pan rację.
choć nie wyszło mu, feliksowi edmundowiczowi, to na zdrowie: nawet do ’37 nie dożył…
(a już brat co uciekł do polski — pożył dłużej…)